Wat is voor mij een goede sport professional?
- Kunnen aantonen dat jij alle kerntaken kunt toepassen en integreren
- Dat je weet wie je zelf bent en wat je zelf kunt
- Je doelgroep kennen en leren kennen
- Breed opgeleid
- Kennis
- Eigen visie kunnen toepassen
- Uitstraling
- Initiatiefrijk, zoekend naar een krachtige leeromgeving
- Inzetten van eigen kwaliteiten, om mogelijkheden te creëren voor anderen
- Sportcompetent
--> kennis
--> Attitude
( waarin onderscheid jij jezelf van anderen) - Innoverend
Sport als middel of sport als doel?
Dit is een vraag die voor de gemiddelde ALO- student wel bekend voorkomt. Maar welke kies je dan? Of moet je eigenlijk wel kiezen?
Kijkend naar mij eigen ervaringen en keuzes die ik heb gemaakt in mijn loopbaan tot nu toe, ben ik erachter gekomen dat ik van beide gebruik maak. Ik vind het erg belangrijk dat sport als middel wordt gebruik, bijvoorbeeld om samenwerking te verbeteren of om een gezonde leefstijl te verbeteren. In mijn eigen lesgeven zie ik terug dat ik het sociale aspect erg belangrijk vind in de lessen. Bij mij zul je veel samenwerking- oefeningen en opdrachten zien en krijgen de leerlingen regels die te maken hebben met hun sociale omgang. Ook vind ik een gezonde leefstijl belangrijk, dus geef ik de leerlingen ook lesinhoud over de manier van bewegen, over conditie en het “individueel” kunnen sporten.
Maar sport hoeft voor mij niet altijd als middel te worden gebruikt om iets te bereiken. Soms moet je kunnen sporten om het sporten, omdat je het leuk vind. Soms gaat het alleen om de plezier en je even helemaal laten gaan.
Om hier een combinatie van te kunnen maken, maak ik gebruik van veel variatie in de lessen. Ik wil leerlingen op een hoog niveau laten sporten, maar hierbij ligt de nadruk op hoog sporten op je eigen niveau. Leerlingen moeten uitdagingen hebben in de lessen, hun grenzen kunnen verleggen, maar vooral op hun eigen niveau kunnen werken. Ook vind ik het belangrijk dat leerlingen in de les niet met één ding bezig zijn, maar dat er verschillende onderdelen zijn, zodat er voor elk kind een onderdeel is waar hij of zij goed in is. Hierdoor werk ik vaak in drie vakken, waarvan één onderdeel vrij nieuw voor de leerlingen is, en de andere twee onderdelen zijn, waarbij de leerlingen zelfstanding kunnen samenwerken.
Sport is voor mij erg belangrijk. Maar het is voor mij belangrijk geworden omdat ik het leuk vind, ik kan mijn emoties hierin kwijt, ik mij hier goed bij voel tijdens en na het sporten, ik hier vrienden mee heb gemaakt en zo kan ik er nog wel veel meer opnoemen. Om dit gevoel over te kunnen brengen naar andere mensen/leerlingen, moet ik er als eerste voor zorgen dat zij het ook als leuk zullen ervaringen. Succesbeleving is hierbij de belangrijkste factor. Dat staat dan ook op nummer één binnen mijn lesgeven.
Sport als middel of sport als doel?
Sporten is het eerste doel in de lessen die ik geef. Daarnaast zal ik kijken naar de andere aspecten die ik op dat moment belangrijk vind om toe te passen in mijn lessen, maar ook in de rest van mijn loopbaan.
Wat is een krachtige leeromgeving?
Krachtige leeromgeving, een 2 woorden die op zichzelf niet zo moeilijk zijn, maar wat als je het moet uitleggen? Ik heb het mijzelf proberen uit te leggen maar…. Dit is niet gelukt. Op onderzoek uit dus.
Om het voor mijzelf wat makkelijker te maken, ben ik begonnen bij een leeromgeving? Wat houdt leren in en wat is dan een leeromgeving?
Leren
“Leren is het ontstaan of tot stand brengen van relatief duurzame veranderingen in kennis, houdingen en vaardigheden. Dit kan gebeuren door middel van tamelijk onbestuurbare en onbewuste leerprocessen of door middel van tamelijk bewuste leeractiviteiten die door de lerenden zelf of door buitenstaanders of artefacten worden bestuurd.”
Leeromgeving
Het totaal aan middelen, strategieën, personen en faciliteiten dat de lerende in staat stelt om te leren. De lerende leert door middel van interactie met die leeromgeving. Een traditionele leeromgeving kan bestaan uit een docent, medelerenden (bv. leerlingen), lesmaterialen als een boek, oefenmateriaal, verschillende informatiebronnen, de fysische '
Oke, deze termen begrijp ik nu, maar wat zijn dan krachtige leeromgevingen? Hoewel de term vaak gebruikt wordt, zijn er maar weinig publicaties waar een begripsomschrijving wordt gegeven. Wat wel veel naar voren komt zijn meningen van schrijvers en docenten, al zijn deze nogal verschillend over het begrip: krachtige leeromgeving. Misschien zal ik dan op zoek moeten gaan naar mijn eigen definitie van een krachtige leeromgeving.
Een aantal beschrijving die mij erg hebben geholpen tijdens mijn zoektocht zijn:
“ Zulke omgevingen laten Enerzijds voldoende ruimte voor het zelfstandig exploreren van leertaken en projecten in wisselwerking met medeleerlingen, maar bieden tegelijk voldoende systematische begeleiding rekening houdend met individuele mogelijkheden en behoeften van elke leerling. “( De Corte & Verschaffel, 1987)
Lodewijks geeft een aantal kenmerken van een krachtige leeromgeving:
1) Ze moeten compleet en rijk zijn.
2) Ze moeten uitnodigen tot activiteit
3) Ze moeten realistisch zijn of tenminste ergens naar verwijzen
4) Ze moeten modellen bevatten en voorzien in coaching
5) Ze moeten de navigatie langzamerhand overlaten aan de lerende
6) Ze moeten systematiesch het besef van eigen bekwaamheid bij de leerling ontwikkelen
Kijkend naar deze meningen ben ik op zoek gegaan naar wat ik belangrijk vind en hoe ik mijn eigen leeromgeving ‘krachtig’ maak.
Krachtige leeromgeving, door Esther Teuben
Een krachtige leeromgeving is een omgeving die jij voor jezelf en je leerlingen creëert, waarin jij voor de jezelf het optimale kunt halen, waarin jij je succesbeleving uithaalt. Dit is een omgeving waarin sturing en zelfstandigheid wordt aangeboden, op het niveau dat voor elke leerling passend is. In deze leeromgeving moet situatie- en leergebonden zijn, er moet uitdaging zijn om de denken en te begrijpen, en er moet een mogelijkheid zijn voor het ontwikkelingen van het besef van een eigen bekwaamheid. Als docent zorg je ervoor je dat hiervoor mogelijkheden aanbied, waarin jij als model functioneert voor de leerlingen, en je biedt ondersteuning bij de ontwikkelingen van de leerlingen.