Belevenisdomeinen
Imagine!
Wat betekenen de belevenisdomeinen voor mij?
Bevenissen verschillen in de manier waarop leerlingen eraan deelnemen (actieve of passieve deelname) en invloed hebben op het verloop of het resultaat. Ook verschillen ze in de mate waarin individuen de belevenis ‘binnentreden’ (absorberen of ondergedompeld worden) en onderdeel van de belevenis worden.
--> Belevenisdomeinen "maken" mijn les. Voor het zorgen van een krachtige leeromgeving, kun je gebruik maken van belevenisdomeinen. Ik zie het als de rode draad van mijn lessen.
Amusement (voelen)
Bij amusementsbelevingen moet gedacht worden aan het passief absorberen van de beleving. Voorbeelden hierbij zijn het kijken naar een film of een theatervoorstelling, het luisteren naar een concert, het lezen van een boek, et cetera. Het heeft een hoge mate van zintuiglijk karakter.
- Filmpjes tijdens de les
- Wedstrijdje Squash
- Voetbalwedstrijdjes
- Kijkwijzers
- Afrika film kijken SSC
Leren (leren is leuk!)
Bij leerbelevingen gaat het om het actief absorberen van de beleving. Geest of lichaam moet worden geactiveerd. Gedacht kan worden aan onderwijs, maar ook aan voorbeelden als het Evoluon en Nemo.
- Leren waarom er bepaalde gymlessen gegeven worden
- Sportcultuur
- Manier van bewegen
- Inhoudelijk
Ontsnapping (Doen)
Bij ontsnappingsbelevingen gaat het om het actief worden ondergedompeld. De consument gaat volledig in de beleving op. Er wordt een wereld gecreëerd waarin de consument volledig opgaat. Voorbeelden hiervan zijn paintball in het bos, casino's, maar het meest sprekende voorbeeld zijn natuurlijk virtual-reality headsets.
- Squashen in de squash hallen
- buiten een 6kamp
- Spelwedstrijden in Topsporthal
Esthetiek (zijn)
Bij esthetiek gaat het op passieve onderdompeling. De consument gaat op in een evenement of een bepaalde omgeving, maar de consument heeft zelf geen invloed. De omgeving wordt niet gebruikt of geraakt. in een esthetische belevenis willen mensen alleen maar zijn. Dit is een belevenisdomein dat in de natuur (zoals een natuurpark of landschap) aanwezig is, maar ook kunstmatig worden gerealiseerd door vormgevers en architecten. Belangrijk hierbij op te merken is dat een belevenis, al dan niet kunstmatig gestimuleerd, altijd echt is.
- Eindshow Sport Summer Camp
- Sport Summer Camp op het Hanze Instituut voor sportstudies
Welke talenten zet ik in?
Creativiteit
Aanmoediging/ Positivisme
Actiegericht/succes beleving
Herstel drang
Input